Spelsida.se Läs om allt inom spelvärlden.

16okt/083

Hur vi skapade Risky Business

Vi är tre syskon som älskar att spela sällskapsspel och har alltid spelat mycket sällskapsspel i vår familj. Vi brukar ofta göra ändringar i de spel vi spelar och vi har mycket idéer om hur ett bra sällskapsspel ska vara utformat. Så efter att vi hade spelat många frågespel tyckte vi att det var något som saknades. Nästan alla frågespel är uppbyggda på mer eller mindre samma sätt men vi ville ha ett nytt spännande frågespel med fler moment än bara frågor.

Det var här vi började fundera på hur det gick att utveckla detta till en spelidé. Vi började med att bestämma oss för vad vi tyckte var viktiga delar i ett bra sällskapsspel. Det absolut viktigaste tyckte vi var att alla spelare är delaktiga hela tiden och att det inte är som i flera andra frågespel där bara en spelare i taget får svara på en fråga. Vi ville att alla spelare skulle kunna svara på alla frågor. Vi tyckte också att det var viktigt att det fanns fler moment i spelet än bara frågorna för att det skulle bli mer intressant.

Vi kom ganska snabbt fram till att vi ville ha med ett bluffmoment i spelet. Detta skulle göra att man kunde vinna även om man inte svarade rätt på frågorna. Det skulle vara omöjligt att bluffa ifall de övriga spelarna visste vad man svarat på frågorna så vi bestämde att man skulle svara utan att visa de övriga spelarna sina svar. Efter en del testande själva och med kompisar kom vi fram till att spelet skulle spelas i omgångar om fem frågor och att man skulle satsa pengar enligt ett visst system. Detta gjorde att det även gick att bluffa till sig vinsten.

Vi tyckte vi hade ett bra spelkoncept nu men att det skulle kunna bli ännu bättre om det fanns ytterligare något moment. Efter lite klurande kom vi på det som nu kallas actionbrickor. Dessa gör att spelet kan ta mycket intressanta vändingar och locka till en hel del skratt och sura miner.

När vi hade vår spelidé klar återstod "bara" att förverkliga vår idé att tillverka spelet och sälja det.

Kommentarer (3) Trackbacks (0)
  1. Hej!
    Kul med nytt spel :) Jag blev lite extra nyfiken för att jag själv går i tankarna med en spelidé och tänkte höra om ni har några tips på vägen för att få spelet tillverkat och sedan lanserat på marknaden. Några speciella tips eller råd ni har vad gäller det? Eller trubbel och svårigheter? Sedan letar jag även efter undersökningar som gjorts på marknaden för sällskapsspel, nånting ni kommit över?? Dela gärna med er om ni vill/kan. Tacksam för svar!!!
    Ska definitivt kolla efter ert spel i butikerna!!
    vänliga hälsningar Caroline

  2. Hej,

    Jag har försökt nå tillverkarna så att de kan svara på dina frågor. Dock har jag tyvärr inte hört något ännu.

    Det enda tips jag själv kan komma med är att inte ha allt för höga förväntningar när det gäller att nå ut med sitt spel. Det brukar vara riktigt svårt att nå ut på marknaden när man gör sitt första spel. Man ska nog inte heller räkna med att göra några större pengar, om ens gå plus minus noll. Ett stort problem brukar vara att det krävs relativt stor upplaga för att hålla ner priset per spel. Detta gör att det brukar kosta en hel del att tillverka ett spel samt att man oftast sitter på väldigt många spel hemma under en ganska lång tid. Sen beror det självklart på hur pass stor marknad spelet kan tänkas ha. Men som sagt, det är väldigt svårt att nå ut med spelet. Det kan ofta beror på att man bara har ett spel och grossister, etc. vill ofta att man har lite mer innan de vill börja ta in och sälja spelen.

    Om du är intresserad av att få spelet testat av en ”oberoende” spelgrupp så kan vi säkert hjälpa dig på vägen. Vi kan säkert även hjälpa till med idéer för att hålla ner tillverkningskostanden, etc. Om det nu blir aktuellt att producera ditt spel dvs? Hör gärna av dig till info@worldofboardgames.com

  3. Tack för svaret, ja men då ska jag prata med mina ”kollegor” så hör vi av oss till world of boardgames! Ha det gott!


Leave a comment

Inga trackbacks ännu.